Uspostavljena saradnja sa Ministarstvom prosvete

5Dana 07. jula 2014. državna sekretarka za obrazovanje Snežana Marković primila je predstavnike  Klastera „Оbrazovni turizam Srbije“.

Sastanku, na kom je sekretarka iznela podatak da je na početku svog mandata dobila pet prioriteta, a jedan od njih je i rešavanje pitanja obrazovnog turizma Srbije i njegova implementacija u obrazovni sistem kao rešenje za unapređenje postojećih ekskurzija, izleta i rekreativnih nastava, prisustvovale su:

  • Snežana Marković, državna sekretarka za obrazovanje
  • Snežana Pavlović, savetnica u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja
  • Vera Jovanović, direktorka Klastera Obrazovni turizam Srbije
  • Željana Radojičić Lukić, zamenica direktorke Klastera Obrazovni turizam Srbije
  • Iva Eraković, izvršna direktorka Prijatelja dece Srbije i
  • Katarina Čarapić, direktorka Srednje škole Mionica

Vera Jovanović, direktorka Klastera OTS, upoznala je državnu sekretarku sa dosadašnjim aktivnostima Klastera, sa napomenom da  je tokom trajanja UNICEF-og projekta finansijski osnaženo šest destinacija i to:

  • Čarobno selo, Banja Vrujci
  • Kamp vrednih ruku, Ljig
  • Otvorena seoska škola, Pranjani kod Čačka
  • Šarenilo Banata, Vršac
  • Čudesno blago Đerdapa, Tekija kod Kladova
  • Obrazovna avantura, Knjaževac

Na pitanje državne sekretarke za obrazovanje koliko je destinacija postalo održivo,  direktorka Jovanović iznela je probleme u funkcionisanju destinacija kod kojih je vodeći partner škola, prvenstveno zbog nepostojanja saglasnosti Ministarstva prosvete o proširenoj delatnosti škole.

Direktorka Jovanović predložila je da od strane Ministarstva prosvete treba da krene inicijativa za nastavak projekta započetog od strane UNICEF-a, ali da je od ključnog značaja da obrazovni turizam postane deo sistema. Predložila je da treba raditi na uspostavljanju kriterijuma za akreditaciju model centara po slovenačkom modelu na osnovu ponude programskih sadržaj, pokusati osnažiti postojeće destinacije, ali i uspostaviti nove model centre. U prvoj fazi, ministarstvo bi moglo dati preporuku za destinacije na kojima se odvijaju rekreativne nastave i ekskurzije, a vremenom bi odvijanje rekreativnih nastava i ekskurzija u model centrima postala praksa jer bi se razvila mreža destinacija koja podržava funkcionalno obrazovanje.

Željana Radojičić Lukić, zamenica direktorke Klastera, istakla je da su članice Klastera u prethodnom periodu razvile modele kroz koje se može učiti u skladu sa nastavnim planom i programom, ali i steći raznovrsna znanja i iskustva koja nisu vezana za školski program, poput

  • Obrazovne farme
  • Centra za zabavu i obrazovanje
  • Centra otkrića
  • Ruralnog tematskog centra
  • Umetničkog centra

Potrebno je samo nastaviti dalji razvoj i implementaciju, koristeći sve ono što je urađeno u prethodne četiri godine, uz usaglašavanje zakonske regulative sa postojećom Strategijom obrazovanja, zavrsila je zamenica direktora Klastera.

Razgovoru je prisustvovala i Iva Eraković, direktorka Prijatelja dece Srbije kao organizacije koja čini deo Klastera, a koja je napomenula da je njena organizacija bila partner na projektu “Održivi dečji i omladinski turizam u funkciji ruralnog razvoja u Jadransko-jonskom regionu”. U okviru ovog projekat održana je međunarodna konferencija na kojoj je predstavljena i publikacija STAZAMA DECE I MLADIH: OTKRIVANjE REGIONA: Dečji i omladinski obrazovni turizam u funkciji razvoja Jadransko-jonskog regiona: stanje i primeri dobre prakse iz Srbije, Hrvatske, Slovenije i Italije. Tokom trajanja ovog projekta, poseban značaj dat je institucionalnom i regionalnom povezivanju ne samo u razvoju turizma i obrazovanja, već ukupnom razvoju kom projekat doprinosi. Projekat predstavlja prvu inicijativu ove vrste, ne samo u oblasti dečjeg i omladinskog turizma, već i šire. Povezujući četiri zemlje i različite partnere iz javnog i privatnog sektora, on stvara mogućnost za inovaciju i impuls da se slične ideje dalje razvijaju i može biti snažan input Ministarstvu prosvete za usaglašavanje akcionog plana na ovu temu, zaključila je Iva Eraković.

Sastanku su prisustvovale i direktorka Srednje škole “Mionica”, Katarina Čarapić i Snežana Pavlović, savetnica u MPNTR. Direktorka Srednje škole “Mionica” govorila je o ulozi srednjih stručnih škola u stvaranju lokalnih partnerskih odnosa i promovisanju obrazovnog turizma kao pokretača razvoja malih ruralnih sredina, dok je Snežana Pavlović govorila na temu pravne procedure verifikacije osnovnih škola za bavljenje obrazovnim turizmom i napomenula da sledi predlog izmene Zakona o osnovama sistema obrazovanja u kome treba da bude prepoznat obrazovni turizam kao nova obrazovna komponenta.

Zaključak sastanka je da svi akteri treba što pre da reaguju, svako u svojoj oblasti: ministarstvo u definisanju predloga za modifikaciju postojećih regulatornih dokumenata i identifikaciji potencijalnih partnera, a klaster u definisanju predloga daljih aktivnosti i operativnog sprovođenja inicijative u delo.